Dagelijks Onderhoud
In 2018 zijn de kosten van reparatieonderhoud gestegen. Dit komt met name door een toename in de complexe klachten die niet in de meerjarige onderhoudsbegroting werden meegenomen, zoals werkzaamheden aan riolering en intercominstallaties. Ook hebben de extreme weersomstandigheden in 2018 een rol gespeeld. Onze eigen dienst kon minder productie leveren door een hoog ziekteverzuim en de implementatie van een nieuw automatiseringssysteem. Daardoor is er meer uitbesteed in een markt waar de prijzen sterk zijn gestegen (6-10%).
We hebben voor 2018 een budgetprognose gemaakt. Als basis daarvoor gold het verwachte aantal reparatieverzoeken en mutaties over geheel 2016 en over de eerste 6 maanden van 2017. In deze meerjarenbegroting hebben we vanaf 2018 rekening gehouden met een bedrag van € 368,- per woning per jaar voor klachten en mutatieonderhoud. Bij het definitief vaststellen van de begroting van 2018 hebben we een bezuiniging ingerekend van € 310.000,-. Deze bezuiniging hebben we niet kunnen realiseren door de explosieve prijsstijging in de bouwkolom. Ook is er meer uitbesteed en zijn er zijn meer na-renovaties geboekt binnen Dagelijks Onderhoud ten opzichte van 2017.
Ondanks de sterke focus op het implementeren van een nieuw automatiseringssysteem, heeft de afdeling Dagelijks Onderhoud haar klanttevredenheidscore op peil kunnen houden (7,8). In 2018 zijn we gestart met het inrichten van het kwaliteitslabel EFQ als vervanger van het kwaliteitslabel MQM. EFQ is qua niveau te vergelijken met ISO 2001. In 2019 vindt de eerste audit plaats.